lördag 12 juni 2010

Trädgårdsrapport från Callian.....

....i maj/början av juni...

Jo, nu är jag hemma i Sverige igen, och den svenska sommaren försvann när jag dök upp! Typiskt! Då får man drömma sig tillbaks till trädgården i Callian..... Här kommer några bilder som får mig att längta lite till nästa besök, nån gång i september tror jag det får bli.....

Här är vårt morgonfikabord med en underbar morgonsol, precis som man vill ha det till frukost. Om vi orkar går vi ner till bagaren och fixar färskt bröd, men ska jag vara riktigt ärlig så brukar vi nöja oss med gårdagens. Det skulle däremot en fransman aldrig göra!


Under fikonträdet är det skön skugga när det är som varmast mitt på dagen, och här brukar vi äta lunchen....


.....och jag ser att efterrätten redan är på gång!


Här ligger jag i solstolen under olivträdet och tittar upp mot huset....


....och precis till vänster om mig har jag dom här utemöblerna. Det här är vår kvällsplats med sol på eftermiddagen och kvällen. Här brukar vi få sällskap av grannens katt, plus några vildkatter som också gillar att ligga och gona sig i kvällssolen. Det får dom så gärna göra!


Till höger om mig har jag muren ut mot bygatan utanför vår tomt. Här har jag stammat upp några buskar som jag inte riktigt vet vad dom heter.....men fina är dom! Vita blomklasar på våren/sommaren, som på hösten/vintern blir till stålblå bärklasar som är jättefina att torka.
Det vita korset är i marmor och jättetungt. Det har jag hittat på Emmaus i grannbyn!


I olivträdet har jag hängt upp ett gammalt fågelbad, eller egentligen en dricksvattenbehållare för fåglar, och i aprikosträdet hänger det andra, lite nyare fågelbadet. Båda lika uppskattade av småfåglarna som behöver mycket vatten i värmen.


I en fransk trädgård måste det finnas en agave, och den här lämnade dom förra ägarna kvar till oss. Det tackar man ju extra mycket för!


En palm hör också till, och den här köpte jag bara några dagar innan jag åkte hem. Det blir spännande att se om den klarar sommaren på egen hand, men vi har automatbevattningen på, och det har faktiskt visat sig att till och med penséerna som jag köpte tidigt i våras har överlevt!


Den här millionbells plantan hade också klarat sig fint tack vare automatbevattningen. Det känns bra när man som jag inte kan låta bli att köpa lite fina blommor till pynt när jag är här, och man faktiskt inte behöver köpa nya nästa gång man kommer. Det hade ju blivit lite dyrt i längden!


Buxbomsklot vet jag inte om det är speciellt franskt, känns kanske mera engelskt, men jag är ett stort fan av buxbom, så det kan jag inte vara utan! Jag hittade en rund ställning med hjul på en brocant, och på en annan hittade jag den gamla kopparkitteln. Ihop blev dom en perfekt rullbar urna till mitt buxbomklot!



Min zinksamling utökas för varja brocant! Det finns mycket härliga gamla zinktunnor med lock, vattenkannor mm på brocanterna. Men precis som i Sverige så är det populärt med zink, så det är inte alltid man kan göra dom där superfynden som är extra kul....


Det enda som var lite halvtrist i trädgården var dom här irisarna som jag äntligen fick se blommorna på......De två första åren var det bara en massa blad, men nu äntligen så kom det blomknoppar....och så var dom gråbegie när dom slog ut! Lite speciella....Vet inte riktigt vad jag ska tycka om dom...men det är ju kul att jag fick dom att blomma i alla fall!


Nu har jag snart varit hemma en hel vecka, och den mesta tiden har jag ägnat åt att fixa i trädgården och växthuset. Äntligen börjar växthuset kännas "klart"! Mera bilder därifrån i nästa inlägg....
Ha nu en riktigt skön söndag!

Kram
Sussi

17 kommentarer:

  1. Så ljuvligt ni har det därnere:-)
    Jag vill byta bort vårt Västkust-ö-hus mot ett hus i Callian!
    Ha det gott! H.

    SvaraRadera
  2. Välkommen Hem! Vill börja med att Tacka dig för din vänliga kommentar inne hos mig, blir såå glad! Jag förstår att du längtar o drömmer dig tillbaka! Det ser så fint ut och dina bilder är underbara, så fina! Sänder dig massor av sommarkramar! Therese

    SvaraRadera
  3. Sitter här på môrakvesten o njuter av dina bilder...:) o ser vilka otroliga loppisfynd du gör där nere i ditt paradis.... underbara.... kan tänka du längtar när du är här hemma.... underbart att ha nåt att se fram emot.... missade en loppis igår jag.... fick inge sällskap.... o sen skulle jag jobba kvällen.... men nu tar jag nya tag o spanar efter sommarens alla loppisar som ska besökas o gås igenom efter fynd...:) hoppas jag...:) hoppas du har en skön helg trots trist väder.... nu ska det jobbas igen.... Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Hej
    Ååå så ljuvligt, att få vistas på en så underbar plats.
    Trädgårdsmöblerna, så fina, kul det du berättar om agaven.
    Har suttit i min trädgård och funderat på ett fågelbad i ett träd som är ett blickfång för mej, när jag sitter ute och njuter.

    Ha sköna dagar, även här.
    Kramar
    /Maggan

    SvaraRadera
  5. Hallå Sussi!

    Men du,....vilket drömställe ni har, har suttit och dregglat över dina inlägg en bra stund nu,... är helt mållös. Och du lyckliga kvinna som kan gå på såna loppisar, ...och vilka fynd du har gjort sen då, himmel, förstår att du känner dig previligerad som kan njuta av allt detta.

    Tack förresten för att du hälsade på inne hos mig, jättekul att jag hittade dig nu. Hoppas du inte har nåt emot att jag lägger dig till mina favoriter på bloggen. för det här måste jag njuta mer av *fniss*.

    Välkommen hem igen, och du har rätt,.... klart att vi får en fin sommar,...ska skaffa mig en portion tålamod bara *haha*.

    Kram på dig. Cin

    SvaraRadera
  6. Såååå underbart! Drömde mig bort när jag läste ditt inlägg!!!!

    Kram Mimmi

    SvaraRadera
  7. Hallojsan o välkommen hem till det kyliga Sverige!!

    Wow! ni har det bara hur fint som helst i Frankrike!!..Tänk vilken lyx att ha ett sådant ställe att rymma till då och då!!..
    Jag gillar din stora Zinksamling!!

    Kramis sanne!!

    SvaraRadera
  8. Så underbar trädgård ni har där !! Hur kan du åka i från ett sådant ställe ?? Ljuvligt ! Kramar Susanne ♥

    SvaraRadera
  9. Hej Sussi och välkommen hem!
    Tack för Din goa kommentar hos mig, vilken vinst va helt underbar.
    Men jisses vad fint Ni har det ser helt ljuvligt ut! Vad ska Du hem i den här kylan och göra, jo jag vet växthuset drar kan jag tänka. Du har ju fixat till det så fint och Du hade säkert med Dig nåt fint hem från Dina skattjakter.
    Ha nu en fin eftermiddag här ösregnar det just nu och jag som ska ut med vovven!
    Kramar Lena

    SvaraRadera
  10. Ak, jeg kunne også bruge lidt fransk varme, sidder her og fryser..... den 13. juni..... det er ikke retfærdigt når vi har gennemlevet sådan en streng vinter ;-) Kigget igennem din blog, og fundet SÅ mange skønne billeder, tak.

    SvaraRadera
  11. Hej
    Jeg tror jeg har besøgt din franske by engang.. Jeg boede i St-Tropez og skulle på parfume-tur til Grasse. På vejen spiste vi frokost i en by der hedder Callian - måske er det din by ???
    Der var i hvert fald smukt - ligesom på dine billeder. Og sikke fina franske fynd og ting du har.. Aldeles galen med dine gamle kegler.

    Ps. vejret bliver flot på torsdag ( det er min fødselsdag ) ti-hi

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga bilder du bjuder på. Förstår att du längtar tillbaka men det är härligt att ha något att längta till, eller hur!/Kram Merja

    SvaraRadera
  13. Hej Sussi!

    Åh det ser alldeles underbart ut!
    Tittar ut genom fönstret och ser ett regnigt och kallt Sverige. Hade gärna bytt bort detta mot Callian :)

    Vilket jättefikonträd!!! Fast de verkar ha en enorm växtkraft. Mitt träd har vuxit från ca 40cm förra året (då jag fick det) till över en meter högt nu.

    Kommer inte ihåg om det var du som undrade (och kommer inte ihåg om jag svarat, hihi) men mitt träd är ett Bornholmsfikon och funkar bra i Sveriges klimat (södra delarna i alla fall).

    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Vad härligt det ser ut... Man längtar onekligen efter sol och värme...

    Och att gå på Brocante, det står ju på önskelistan!!
    Gillade verkligen "krukan" du satt buxbomen i, det är en klar favorit här hemma också, tidlöst och fint året om!

    Kram mariette

    SvaraRadera
  15. Åååh så mycket fint i din underbara trädgård !
    Wow vilket ställe !
    Kraam/Lotta

    SvaraRadera
  16. Jag skulle verkligen trivas i ditt hus dans la France! *ler*

    SvaraRadera
  17. Hej Sussi!
    Hoppas allt är bra med Dig!
    Du har en award att hämta hos mig.
    Kramar Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid och lämnar ett litet avtryck från ditt besök hos mig!
Du som inte har en egen blogg men vill skriva en rad, välj "anonymt" så går det bra ändå!
Sussi