fredag 24 september 2010

Lite mera trädgård från Callian....

Med risk för att vara tjatig....här kommer några fler trädgårdsbilder, de sista från den här sommarsemestern.....

Fikon....tröttnar aldrig på dessa godingar....så mumsiga att äta som dom är eller att göra marmelad på. Har ni förresten provat fikonsnaps? En klar favorit hos våra franska vänner!




Undrar vad det är med gamla vattenkannor som gör att jag bara ääälskar dom.....?
Kanske kombinationen av historiens vingslag, positiva trädgårdsvibrationer och gammal zink....





När jag började röja i trädgården och beskära gigantiska buskar av Nerium Oleander och annat som förvuxit sig och skuggade det mesta, började plötsligt höstanemonerna att vakna till. Ingen blev gladare än jag , för höstanemoner är en av mina favoriter även hemma i Sverige. I trädgården i Callian blir de högsta anemonerna nästan två meter höga och har ett underbart sirligt växtsätt med massor av vitrosa blommor som blommar länge, länge....





Min mini buxbomshäck växer desto långsammare, men den lever i alla fall....Lite svårt det där med bevattningen....här tror jag nästan att det blir lite för mycket vatten. Den här delen av trädgården är rättså skuggig.



Ännu en passion....glasflaskorna flyttar runt lite allt efter humör och inspiration.



Som sagt....Zink....ger i alla fall mig positiva vibrationer! Men den ska vara gammal och nött!



Ha nu en riktigt bra helg.....väderprognosen ser väl sådär ut, men då kan man ju passa på och fixa inomhus och kura lite med en kopp te och en bra tidning...

Kram
Sussi

10 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Hoppas allt är bra med dig.
    Vilka ljuvliga bilder du bjuder på, du är inte alls tjatig....Fniss!

    Jag gillar också zink, och vattenkannorna som stod på rad skulle jag väldigt gärna vilja ha!

    Nu håller vi tummarna för vackert höstväder till helgen!

    Många Kramar T

    SvaraRadera
  2. hej Sussie, håller med dig, zink ska vara gammal då är den som finast. Dina zinksaker var såååå fina ojoj vad vackert du har det. Kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera
  3. Åh vilka underbara bilder från uteplatsen i Callian både i detta inlägget och i förra! Såååå ljuvligt! Fikonen är så vackra både i bladen och frukterna...och hela miljön och stämningen du byggt upp där är så vacker. Jag skulle vilja ligga och lata mig i den vackra dagbädden och njuta av grönskan :)

    Kramar, Carina

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Tjata på du, man vill gärna se mer:-) Visst är vattenkannor ljuvligt att ha många av. Snygga o praktiska!

    Ha det gott! kram H.

    SvaraRadera
  5. Hallå där underbara bilder med massor av vackra saker! Vilken trädgård ni har helt ljuvlig förstår att Du längtar dit.
    Här är det full rulle inför mässan målning, putsning och packning, jobbigt men kul.
    Ha en fin helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. ohhhhhhhh vilken pläjs ni har, jisses en dröm!!! och såååå grymt impad av manken din, wow alltså!
    hoppas vi ses snart, varmkram lotten

    SvaraRadera
  7. Hej Sussi,
    jag tror jag har skrivit det förr, men vilket paradis ni har... helt underbart!! När blir nästa resa?
    Nu måste jag kika ikapp lite på dina tidigare inlägg - ha det så gott!
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  8. Oj oj, så här fina saker finns bara i Provence, vilka kannor, flaskor och tunnor. Det är så vackert, ni har ett ljuvligt ställe där nere. Så roligt att du visar allt detta, sånt som jag bara drömmer om.
    Varm kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  9. Hääärlig trädgård! Höstanemoner har vi med, men lyckas inte se så många i blommning efter som rådjuren gillar dom... Men dom är såå vackra, höstanemonerna alltså.. ;-) NÅN GÅNG ska jag fixa staket/plank så att rådjuren inte kommer in....
    Kram/Marie

    SvaraRadera
  10. Grattis Du vann en fribiljett till Antik och Kuriosamässan!
    Kika in!
    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid och lämnar ett litet avtryck från ditt besök hos mig!
Du som inte har en egen blogg men vill skriva en rad, välj "anonymt" så går det bra ändå!
Sussi